Bli medlem av Smartskole

*
*
* * ?
*
?
* ?
*

Gjør Smartskole Smartere!

Du har nå opprettet en bruker hos smartskole! For å kunne vise deg mer relevant informasjon og filer som er relevant for deg, så setter vi pris på om du fyller ut litt mer informasjon om deg selv.

*
*

Registrert bruker? Logg inn!

Glemt passord? Logg inn med Feide Ikke registrert enda? Trykk her!

Glemt passord?

Illegal user

Beklager, men din konto har blitt stengt pga bruk av ett serienummer som ikke tilhører din skole. Ta kontakt med rektor@smartskole.no for spørsmål.

<<Gå tilbake

Hva synes (egentlig) lærere om digitale læringsverktøy?

Tørr svamp mot tavle. Norgeskartet som ikke lar seg rulle opp igjen. Overhead ute av fokus. Ja, den tradisjonelle skolen var ganske sjarmerende, men ikke helt uten utfordringer. For dagens lærere og elever er situasjonen en annen.

Digitale læringsverktøy blir en stadig mer naturlig del av skolehverdagen, og utvalget bare øker. Hvordan opplever lærerne bruken av dette i praksis? Under SETT-konferansen 2018 møtte vi tre lærere som var villige til å dele av sine erfaringer.

Digitale verktøy gir motiverte elever

t.v.: Tiril Lagesen og Tonje Opsalhagen

Tonje Opsalhagen (28) og Tiril Lagesen (30) har undervist ved Slemdal skole i henholdsvis fem og tre år, og de har begge benyttet PC-er og interaktive tavler i undervisningen. I tillegg til tavlene skal Slemdal skole snart i gang med en pilot der et utvalgt klassetrinn får prøve seg med 1:1-nettbrett (hver elev får et eget nettbrett). Mye tyder på at dette vil gi mersmak.

— Elevene elsker å bruke digitale verktøy, konstaterer Opsalhagen. — Jo mer de kan trykke, dra og slippe, desto mer interessant er det.

Lagesen peker på at hun jobber med elever som allerede lever i en digital verden.

— Ved å bruke digitale verktøy kan man lettere få oppmerksomheten deres, hevder hun.

Ifølge Opsalhagen er likevel den største fordelen at hele verden er tilgjengelig fra klasserommet. Mulighetene er nærmest uendelige, og det har aldri vært enklere å skreddersy opplæringen for ulike behov. Når opplegget så er spikret, er det ingen sak å dele det med andre i teamet.  

Les mer på Interactive bloggen ved å klikke her.